Nu er jeg jo ingen Mathilde Gøhler, når det kommer til Instagram. Det er ikke fordi, jeg bilder mig ind at have verdens mest snack’able feed, og jeg har heller aldrig været bikinimodel eller det, der ligner.
Men altså – jeg har været på Instagram, siden jeg var 29 år. De første to-tre år delte “man” ikke sådan bikinibilleder eller selfies. Det var ikke velanset – jeg tror, Jante havde lidt mere at skulle have sagt dengang. Men siden den næste generation er kommet med på bølgen (altså dem, der er mellem 18 og 22 år nu og har maver så flade som min bankkonto var i samme alder), og de har rykket lidt ved det mønster – på godt og ondt, og så har Helle Thorning samtidig været med til at indføre ordet ’selfie’ i den danske retskrivningsordbog. Nu er man nærmest en undviger, hvis man ikke lægger billeder op fra sin ferie, og det lægger jo unægteligt et  vist pres på mange af os.

Jeg har ikke nogen modelkrop. Og det ved jeg, for der var engang i min spæde ungdom, hvor jeg drømte lidt om netop dén karriere, men det måtte jeg altså skyde en hvid pil efter af selvsamme årsag. Og siden dengang har jeg taget 10-15 kilo på. Og alligevel poster jeg bikinibilleder på Instagram. Nogle gange tager jeg selvironiske billeder af mit til tider ganske bulede maveskind, som særligt flæsker ekstra-meget efter en god ferie i et land med mindre hvede-lede, end vi har herhjemme (Ammmmmm!). Og andre gange lægger jeg mig lidt mere i selen og sørger for, at jeg tager mig bedst muligt ud.
Jeg følger en del profiler med kvinder, der viser mest af det første og også en del, der deler mest af det sidste. Jeg synes, begge dele er lige godt. Vi kan ikke alle sammen være ens – hverken lige insta-venlige eller lige selvironiske. Og internettet er stort nok til, at der er plads til begge dele.

Men altså. Med nærværende indlæg er det min hensigt at dele de fifs, jeg selv har til, hvordan man sørger for at tage sig mest gram ud (ungdomsslang for ‘imstagramable’) på de dage, hvor man har mest lyst til det. Det modsatte burde jo være en smal sag for de fleste af os, så det behøver man nok ingen vejledning.

1. Sid ned på billeder – eller hvis du kan slippe afsted med det: LIG halvt ned.
Tyngdekraften kan være din ven, hvis du arbejder med den. I liggende position flades mavedeller ud, og hager forsvinder som en kold øl på en festival. Eneste ulempe: Bryster havner (hvis de ikke indeholder plastik) gerne i armhulerne. En position liggende på en strandstol, hævet op på albuerne, kan fungere rigtigt godt, men vær opmærksom: Så skal halsen strækkes GODT ud, så man ikke ender med flere hager, end man havde i forvejen.

2. Skær fødderne af.
Jeg har korte ben, og jeg lærte ret tidligt, at en god måde at kamuflere det faktum på, er skære fødderne af billedet. Beskær de sjovere lige netop dér, hvor skinnebenet er slankest – så vil det syne som om, at dine lange, slanke stænger fortsætter i det uendelige.

3. Placér armene bag dig.
Mine arme er min arkilleshæl. Jeg burde måske lave pushups, men jeg gider ikke, og jeg kan ikke finde ud af at løbe på hænder. Når jeg får taget billeder med siden til uden mit vidende, ser mine overarme (i min optik) enorme ud. Men hvis man placerer armene bag sig – eksempelvis stående op ad et gelænder eller som vist ovenfor siddende på en trappe, så forsvinder de! Like magic!

4. Tag solbriller på.
Mange af os ligner Chandler Bing på sit bryllupsfoto, når vi får taget billeder i solen. Derfor er solbriller en god idé. Men også fordi, at solbriller får alle til at se lige en anelse mere cool ud. Og når man er cool, er der ingen, der lægger mærke til, om der er noget, der buler.

5. Hvis du sidder ned: Spænd i maven.
Nogle gange kan det at spænde i mavemusklerne i det sekund, at ens insta-buddy trykker på kameraknappen, have den modsatte effekt af det ønskede, synes jeg. Så synes maven mere kompakt, end hvis man bare slappede af. Hvis man suger maven ind, havner luften på en eller anden måde oppe i skuldrene, og så kommer man til at se bred og faktisk også en lille smule forstoppet ud. Not good.
Men hvis man sidder ned, er det en god idé at spænde i maven. Da vandrer luften tilsyneladende ikke lige så højt op.

6. Marker skuldrene.
Sørg for at holde rundt om en kammerat, hæng i en palmegren eller sæt albuerne på noget bag dig. Markerede skuldre får taljen til at synes slankere. Og det samme gør stort hår (Evigt tak til Fran Fine!)

7. Tag billedet oppefra.
Den evigtgyldige regel – tag altid billeder oppefra. Åh, alt er så meget smukkere fra oven! Det største vil være dine øjne, dernæst dine babser og det mindste dine hofter. What’s not to like?

Men altså – det vigtigste er at huske, at alt det, der står ovenfor, er komplet lige meget! Kroppen er et mirakel så længe, den fungerer og har det godt. Og hvis du føler dig tyk i din bikini, så køb én, der er større og læg kameraet væk! <3