Jeg tog billedet under min lange, SMUKKE gåtur med ungerne (og deres løbecykler) i søndags ... <3
Jeg tog billedet under min lange, SMUKKE gåtur med ungerne (og deres løbecykler) i søndags … <3

Det er januar, jeg har ikke drukket en (hel) cola siden d. 1. (Man SKAL altså slumme d. 1. januar), og alle dem, jeg kender, som fejrede nytår på Mauritius på Instagram, er øjensynligt kommet hjem. Det støvregner udenfor, Nettos frugt og grønt-afdeling er præcis lige så uinspirerende som vanligt på denne årstid, og sommeren synes langt væk.
Men januar er også den måned, hvor nogle begynder at deltage i outrere slankeeksperimenter, mens andre melder sig ind i den kult, det efterhånden ligner, i de der reformer-centre. Men hey, de ser godt ud, så skål for dem!

Jeg har også planer om at skulle røre mig mere i 2018. Jeg lagde mig ud henover sommeren, og jeg havde egentlig intet imod, at den dejlige sommerspise, vi fik på campingferien i Kroatien kunne ses på min krop. Men henover efteråret mistede jeg ligesom styrigen, synes jeg, og til sidst gad jeg ikke irritere mig over mine egne (manglende) evner til selvkontrol, så jeg besluttede mig for at dyrke klichéen og hoppe med på januarbølgen. Og det går også godt! Jeg har skåret gevaldigt ned på sukker og snask, og i søndags gik jeg en lang tur med Krapylerne, som benede afsted på hver deres løbecykel. Da vi kom hjem, var vi alle tre helt rødmossede i kinderne, og vi sov faktisk alle tre bedre og længere, end vi har gjort længe.
Det er også noget af det, jeg glæder mig allermest til ved at flytte i hus lige om lidt. Vi kommer nemlig til at bo tæt på nogle fantastiske “gåturs-ruter”, hvor der både er vand, skov, marker og vilde dyr (altså hjorte, fasaner og sådan. Ikke løver, forstås), og jeg glæææder mig sådan til at se på alt det grønne, mens jeg får masser af frisk luft! Det er sådan set ikke en januar-ting – det er bare noget, jeg virkelig har savnet, mens jeg har boet i København.

Og det bringer mig så ganske fint videre til fokusset for dette indlæg!
Jeg er nemlig blevet udfordret til at deltage i årets første Tæl Skridt-kampagne! Tæl Skridt er en landsdækkende kampagne, der går ud på at udfordre folk til at få lidt mere aktivitet ind i hverdagen – også i løbet af en ganske almindelig arbejdsdag. Tæl Skridt-initiativet lanceres fire gange årligt, og den første i 2018 løber af stablen d. 22. januar, og jeg er med! Og jeg glæder mig! Havde det været en løbe-kampagne, havde jeg nok takket nej, men jeg elsker at gå ture, og jeg har efterhånden læst ret mange artikler om, at gang på mange måder er bedre for kroppen, knæerne og så videre (man tiltrækker det, man ønsker, ikke sandt?) end løb, så jeg tænker, det er lige mig!
Jeg har lavet mit eget hold, som jeg MEGET gerne vil have, at I alle sammen melder jer ind på! Det hedder TWINPEAKS, og man kan tilmelde sig her.
Målet er så at gå 10.000 skridt om dagen. Og det skal vi helst alle sammen gøre 8 ud af de 14 dage, kampagnen kører. 10.000 skridt er mange, men ikke sygt mange. Det kan man altså godt! Det er sådan noget med at tage trappen i stedet for elevatoren, at gå ned efter snegle hos bageren i stedet for at tage bilen, og sådan noget. Jeg tænker, der kan ende med at komme nogle gode vaner ud af det bagefetr, hvis man er heldig. Og så er gå-tid også god,  fordi man tit lige når at rense hovedet for tanker, inden man når sin destination.
Jeg er TOP-motiveret – især fordi, vi når at flytte ind i huset, mens kampagnen kører, så hvis det kniber med at nå mit gennemsnit, kan jeg indhente dem på gåturene dernede. Januar er nok lidt våd, men den er slet ikke så kold, som den plejer, så det bliver godt! <3
Hvis man ikke gider være min holdkammerat, kan man også starte sit eget hold her. Så kan man eventuelt få en anden afdeling på sit arbejde til at gøre det samme og så konkurrere mod hinanden. Man kan enten aftale, at taberholdet giver en middag, eller også kan de nøjes med at få håneretten … 😉

Man skal løbende igennem kampagnen selv gå ind dagligt og notere de skridt, man har gået. Man vælger selv, om man kun vil medregne “rigtige” skridt, eller om “omregnede” skridt også gælder. Altså cykling, svømning, sex (I guess…?) og andre former for bevægelse. Der er to forskellige felter, hvor de henholdsvis skal indtastes, så man er sikker på, at man sammenligner med de samme vilkår.
Man vælger selv, om man vil have en skridttæller på, eller om man bruger sin mobil. Der findes en app, som hedder ‘Sundhed’ på iPhonen, som tæller skridt – så skal man bare huske at have telefonen på sig altid. Den tæller dog kun rigtige skridt og ikke omregnede, men det kan selvfølgelig også være lidt svært at have mobilen på sig, når man svømmer eller …  høhøhø. 😉

Men altså – meld jer ind på mit hold HER! Så skal jeg nok være en god coach, der sender ris og ros ud til jer gennem programmet (det kan man, det er ret sjovt fundet på!), så vi kommer i mål og får gået herremeget! Det er bare 14 dage, det kan vi sgu da godt! Tilmeldingen sker her!