Det er altså en god tid at være professionel blogger i! I gotta say.
I går blev jeg interviewet il Jyske Vestkysten i Sønderborg, hvilket altså er lidt af en big deal, når man sådan er gammel og stolt sønderborgenser. Jeg talte med journalisten om, hvilke ting, jeg overvejer, når jeg formulerer mig her på domænet, og nu er det ikke for at tude i mit eget horn (ér det egentlig en felatio-reference? Nåh, lad nu det ligge), men jeg svarede, at jeg (som alle andre bloggere, jeg kender, i øvrigt) altid har haft stor respekt for mine læsere og altid tænker på jer, når jeg skriver indlæg. For mig er bloggen ikke en dagbog, hvor jeg nedfælder mine tanker for selv at kunne huske dem – det er et sted, hvor jeg skriver indlæg, det er meningen, at andre skal læse.

Da jeg startede med at lave sponsorerede indlæg på TWINPEKS.dk – det var i sidste del af år 2014 – kunne det nogle gange godt være lidt af en digital tungevrider at komme helskindet igennem. Ikke fordi produkterne var dårligere, men fordi forventningerne fra annoncørerne var helt anderledes. De var vant til, at når de købte en annonce i de trykte medier, bestemte de selv præcis, hvad der skulle stå. Og den forventning tog de så med sig herover i Blogland. De kom med nogle enormt stramme briefs, og de hyrede tit alt for mange bloggere til den samme kampagne. Det betød så, at vi var fem bloggere, der skrev fem ret ens indlæg, og så var det rigtigt træls at være den femte i rækken, når læserne ligesom havde hørt, at der var rabat på et eller andet … Desuden var kampagnerne sig tit ikke super-godt på nettet, for annoncørerne skulle jo lige lære det her nye medie at kende. Og det har de knagme gjort nu! I højere og højere grad, synes jeg!
Langt de fleste annoncører booker i dag blogger-kampagner, fordi de faktisk følger blogs, kan lide blogs og forstår, hvad det er, vi bloggere duer til. Så duer de andre medier til en helt masse andet, som vi ikke kan bruges til, men når bloggere får relativt frie tøjler, bliver indholdet bedre, for det passer meget bedre til vores respektive universer, og derfor “støjer” det betalte indhold ikke så meget for jer, der læser med. Og det er jo dér, vi helst skal nå hen! Så er indholdet sjovere at lave (win for mig), det er mere relevant at læse (win for jer), og derfor gider I godt læse det (win for både jer, mig og annoncørerne). 🙂

Og lige præcis sådan en kampagne er den, jeg lige har fået fra SparNord, synes jeg!
Både fordi, jeg har ret frit lejde, men også fordi, at den er epic win på rigtigt mange andre måder også. Den handler nemlig om, at SparNord gerne vil have udbredt budskabet om, at de hvert år donerer mange, mange penge til små, lokale initiativer gennem deres fond 10 til Forskel! Og for at fremhæve det, har JEG fået lov at donere 10.000 kr. fra 10 til Forskel til et initiativ efter mit eget valg!
Jeps – i denne uge tjener jeg simpelthen penge på at leve af min hobby OG i det virke give penge væk til andre! Det bliver sgu ikke ret meget sjovere at gå på arbejde, er jeg jævnt sikker på.

Alle kan ansøge om at modtage 10.000 kr. fra SparNord til det initiativ, de støtter eller selv er en del af, som man synes er med til at bidrage til det lokalsamfund, man er en del af! Det er jo det fedeste initiativ, at helt almindelige mennesker kan søge penge til at gøre det, de holder af! Man behøver ikke være en virksomhed, man kan sådan set være et hold af line dancers, hvis det skulle være. Bare man føler, at det, man har gang i, bidrager til noget positivt for andre end lige én selv.
For at ansøge om pengene skal man indsende en video, som bliver lagt op på SparNords hjemmeside, www.10tilforskel.dk, og på den måde får ens initiativ også en bred og god eksponering i hele Danmark, og så kan folk gå ind og stemme på de videoer, de synes har fortjent en check på 10.000 kr.
Lige her kan man se, hvordan man deltager, og der er også en side med tips til, hvordan man bikser en god video sammen, som kan trække en masse stemmer. Sidst i hver måned kåres en vinder af den pågældende måneds indsendte videoer, og det er altså den film, der har fået flest stemmer, som løber med de 10.000 kr. I denne måned er der rigtigt mange gode initiativer, og der er kun to dage tilbage af afstemningen, så det er jævnt spændende.
Der er en lokal fodboldklub, der tilbyder billigere medlemsskab til studerende, et gymnasie, der forsøger at stable en festlig aften på benene til fordel for Kræftens Bekæmpelse, et frivillighedsprojekt på Zanzibar og mange, mange flere, så det beviser også ret fint, at alle typer af initiativer kan søge.
Klik eventuelt her og stem på din favorit og få inspiration til, hvordan en video kan strikkes sammen!

Jeg har selv været i gang med den helt store reseach for at finde ud af, hvem jeg godt kunne tænke mig at berige med 10.000 kr., og det er omsider lykkes. Når man bor i København, er ens lokalmiljø jo dejligt stort, så mulighederne har været mange, og afgrænsning har i sandhed været en svær kunst! Men efter at have slået plat og krone mellem mine sidste to favoritter, har jeg nu fundet en vinder! Og i næste uge tager jeg jeg ud og besøger dem og overrækker checken! Og jeg glæder mig HELT vildt! Jeg tager min søde agent, Christina, med, og hun har lovet at filme hele baduljen, så jeg kan bringe min egen lille film her på bloggen! Billedet øverst i indlægget her giver et lille hint om, hvad mine penge går til. 😉

I mellemtiden vil jeg bare opfordre alle interesserede til at få lavet nogle fine videoer og få søgt nogle penge her