skaermbillede-2017-02-03-kl-13-45-38
Første gang, jeg satte mig ind i en flyvemaskine med kurs mod fjerne kyster var jeg 14 år gammel, og turen gik til Bulgarien med min gode veninde (som i dag er min papsøster) og hendes mor. Siden da har jeg fløjet en del, men aldrig så meget, som jeg har gjort, siden vi fik børn! Det er først nu, at jeg har et “job”, der er fleksibelt nok til, at det kan lade sig gøre, og at Jon og jeg tjener penge nok til, at vi har råd.
Så hvis man er bange for at få børn, fordi man tror, man bliver stavsbundet, kan jeg kun modargumentere.

Dengang Hugo og Berta var 13 måneder, havde de allerede været ude at flyve tre gange. Eller altså seks gange, for vi kom hjem igen alle gangene. Vi fandt nogle ret fine rytmer, der har fungeret godt for os – både under flyveturen og undervejs på rejsen. Mange af dem kører vi stadig med – eksempelvis sovetider og spisetider er vi ret nidkære omkring – men samtidig er børnene nu blevet så store, at de forstår, at vi ikke skal sidde mange timer i en flyver bare fordi, vi synes, det er sjovt. Det er fordi, den transporterer os et sted hen.

Men altså – da ungerne var 13 måneder, skrev jeg her på bloggen en lille liste med tips, man med fordel kan skæve til, hvis man skal afsted og har unger i lasten! I anledning af, at det snart er forår, som plejer at byde på en masse gode helligdage og dermed for nogle også rejser OG så selvfølgelig det faktum, at vi i dag rejser til Mexico, hvor vi skal henslæbe tilværelsen i tre uger, synes jeg da lige, at jeg ville gen-udgive de tips!

Så her kommer de! 10 tips til at flyve med småbørn:

1. Søvn i flyet
Flyv om muligt i lurtiden. Det har vi haft god held. Sørg for at have flasker og modermælkserstatning (eller babser) med på flyet, så ungen/ungerne kan få et lift til Drømmeland om nødvendigt. Tag også babydynen med på flyet, den er god at putte med og skærme lidt for omverden.

2. Underholdning i flyet
Til de lidt ældre krapyler er det en god idé med en iPad med apps hentet på forhånd, som de kan lege med, eller en masse afsnit af Dora The Explorer eller Paw Patrol.

3. Mad på flyet
Jeg har haft god erfaring med at lave en ordentlig endefuld proteinpandekager, som jeg har medbragt på flyrejsen. Ungerne elsker det, og det er nemt at håndtere end eksempelvis pasta med kødsovs eller yoghurt, når man har et barn på skødet og ingen frie arme. Opskriften er her, hvis det var noget.

4. Håndbagage
Keep it simple! De fleste med ét barn har sådan en smart klapvogn, som man kan tage med på flye som håndbagage, men den findes altså ikke til tvillinger, så når vi rejser med ungerne, sidder de på armen, fra vi har tjekket bagage ind, til vi henter den igen i ‘oddsize’. (Siden dette indlæg blev skrevet, har jeg så fundet ud af, at man kan få en paraplyklapvogn til TVILLINGER! Dog først for fire måneder siden. Det ville jeg gerne have vidst! Så HVIS man har tvillinger, skal man købe sådan én!) Derfor sørger jeg for ikke at have andet med, end det vi skal bruge til krapylerne under flyveturen – og det er smartest at have det i en rygsæk, selvom YSL’en er pænere.

5. Mad på rejsen
Nu er mine unger efterhånden så store, at de spiser stort set det samme som os, men da de var under et år, havde vi gode erfaringer med at pakke mad hjemmefra. Nogle gange kom det ikke i brug, men det giver en tryghed at have det i bagagen. Til morgenmad gav vi dem en pulvergrød fra Semper, som man bare skulle blande op med kogende vand, og så moste vi en banan i. Den var de glade for. Og til aftensmad er der jo proletar-lasagnen og de andre varianter fra Netto. Den glider altid nemt ned, og det går nok, når det bare er for et par dage.

6. Hold rutinerne
Vi gør os umage med at overholde de rutiner, vi har derhjemme, selvom vi er væk hjemmefra. Ungerne spiser morgenmad, frokost og aftensmad på samme tid som derhjemme, og de sover lur efter det samme skema.

7. Sov som normalt
I forlængelse af ovenstående vil jeg anbefale at sørge for at få en baby-seng på værelset, hvis barnet er vant til at sove i sin egen seng derhjemme. På den måde ligner tingene hinanden mest muligt, og det gør det nemmere at komme hjem igen uden at have fucket helt op på dag og nat, og man skal ikke til at vende sit barn til ikke længere at sove i smørhullet, når man kommer hjem igen.

8. Hotelværelset
Hvis muligt, er det en god idé at bruge penge på et godt hotelværelse. På den måde er det ikke enormt vigtigt, at man drøner ud af døren så snart, solen står op om morgenen. Da vi var i Marrakech, boede vi vildt lækkert, så vi tog også nogle halve og hele dage, hvor vi bare chillede ved poolen, så ungerne kunne kravle rundt og hygge sig og ikke blev trætte af at sidde i klapvognen hele dagen.

9. Pauser
Indlæg pauser i løbet af dagen, hvor der er tid til at kravle og lege i en park, så ungen/ungerne får rørt sig og leget lidt med sin mor og far i stedet for bare at sidde og kigge ud i luften hele dagen. De pauser har i hvert fald for os gjort, at de fik lidt ny energi og lige kunne klare resten af turen tilbage til hotellet.

10. Opdel spisetiderne
Vi har tit spist ungerne af ved samme tid, som vi gør derhjemme, og så lagde vi dem til at sove i klapvognen kl. 19. Når de var faldet i søvn, fandt vi en restaurant med udendørsservering, og så spiste vi en hyggelig voksen-middag der, mens de sov ved siden af. Jeg ved godt, det ikke er alle unger, der sover så tungt midt på en restaurant i en storby, men det må så være fordelen ved at have haft sin barsel på Strøget.
Vi har også relativt problemfrit kunne vippe dem over i sengene, når vi er kommet tilbage til hotellet, uden at de er vågnet af det, og det giver jo nogle geniale hyggemuligheder om aftenen.

Overordnet vil jeg sige, at flyveturene er det hårdeste ved at rejse med mini-mennesker. De er ikke så slemme for ungerne, sådan set, men for mødrene og fædrene.  Nu, hvor Hugo og Berta er blevet så store, synes de ikke, det er skidespændende bare at sidde stille på et forældreskød og glo ind i nakken på passageren foran. De vil meget hellere vælte glas med juice, hive fremmede i håret eller kravle over på sidemanden, som bare gerne vil sove, så man er på arbejde, fra man stiger ind i flyet, til man lander i den anden ende. Særligt med twins, da man jo ikke så godt kan skiftes til at tage tjansen. Men hvis man er indstillet på at lege overskudsagtig legeonkel på en halv kvadratmeter i de timer, det tager, kan det snildt lade sig gøre.
Jeg ville ikke rejse med ungerne, hvis jeg følte, at det var på bekostning af dem, at jeg fik de oplevelser. Tvært imod føler jeg, at de har fået rigtigt meget ud af, at hverdagen på gulvtæppet i Vestergade er blevet afbrudt af nye mennesker, der smiler til dem (blonde tvillinger har en gudelignende magt i Sydeuropa), nye ting at opdage, kravle på, kaste med og bide i.
Hvis man har lyst til at rejse med sine arvtagere, skal man bare gøre det. Og hvis noget kikser, skal man fokusere på det, der ikke gjorde. Der er altid mindst ét perfekt øjeblik på en dag. Husk det, nyd det, fejr det – og glem resten! Og det gælder i øvrigt også derhjemme …